Poslání spolku

APOSI vzniká jako sdružující platforma pro lokální a drobné poskytovatele služeb elektronických komunikací, kteří se zabývají přístupem do sítě Internet. Drobní podnikatelé v komunikacích se potýkají s celou řadou identických problémů a výzev od úřadů, spotřebitelů a klientů, kterým je nutné čelit uceleným a odborně podloženým postupem. Asociace jednotlivé členy bude vést tak, aby mohli prosazovat svá práva a ujednocené postupy při komunikaci s úřady. Dále asociace bude vytvářet podmínky proto, aby v případě konfliktu se státní správou byly plně hájeny práva členů asociace, případně se minimalizovaly důsledky intervencí jednotlivých úřadů.

 

Již dlouhou dobu sledujeme poměrně neutěšenou situaci malých a lokálních operátorů přístupu k síti Internet, kde jsou systematicky omezována práva tak, aby v určitém momentu dotčené subjekty musely uvažovat o dalším způsobu fungování na telekomunikačních trhu z důvodů narůstajících administrativních, legislativních a technologických překážek.

 

Cílem APOSI je:

  • Výbudování legislativně kompaktní skupiny operátorů, kteří na základě jednotného postupu budou vzdorovat působení regulátora v rámci kontrol a výzev tím, že za kontrolovaného bude jednat pověřená osoba s výrazně vyšším právním vědomím, než je sám kontrolovaný. Regulátor mnohdy hřeší na neznalost problematiky malých operátorů a jejich neschopnosti čelit orientovanému nátlaku. Tento blok by měl mít i dostatečně velkou obstrukční sílu při řešení případných problémů a tím donutit regulátora dodržovat zákony v rovině aplikační bez vlivu individuálního a mnohdy nesprávného výkladu regulátora.
  • Vytvořit kompaktní těleso, které bude definovat potřeby a cíle drobných operátorů tak, aby mohla asociace vyvíjet cílený tlak na legislativní a oborové cíle, mezi kterými jsou uvolňování kmitočtů, precedentní přístup k řešení problémů.
  • Systematizovat činnost svých členů takovým způsobem, aby členství v asociaci představovalo určitou garanci úrovně poskytovaných služeb elektronických komunikací, jejich kvality za jasně dodrženého legislativního rámce. Ano, jsme řemeslníci jako každý jiný a součástí naší práce by měla být i jistá úroveň cti a morálních zásad, které pro spotřebitele i firemní klientelu budou mít určitou hodnotu. Tyto hodnotové zásady by měly být potom reprezentovány možnosti užívat záštitu asociace. Mezi ty patří:
    • Zásady poskytování služeb elektronickcých komunikací
    • Zásady řešení zákaznických potřeb
    • Zásady při využívání kmitočtů a poskytování služeb v nemovitostech
    • …..

Není to tak dávno, kdy naše sítě vznikaly s cílem pomoci s připojením v oblastech, kde selhal trh, který regulátor tvrdošijně označoval za plně konkurenční a nikdo si asi ani nepřipouštěl, že se to může dostat do rozměrů, kterých to dosáhlo dnes.

Za posledních 20 let se nám podařilo vybudovat kompatktní a efektivní podnikatelské firmy podnikající v komunikacích a konkurujeme velkým operátorům a nadnárodním společnostem, které jsme doslova přetlačili cenovou politikou, kvalitou zákaznické obsluhy a osobním přístupem. Trh se však změnil. Je nyní zaplněn subjekty, které si trh rozdělily mezi potencionální i reálné zákazníky. Momentálně trh komunikací v pevném připojení roste již velmi pomalu a nedosahuje takového tempa, jako to bylo před 10 lety a tak hlavním zdrojem nových zákazníků je konkurenční boj a kvalita služby. Zatímco v prvním jsme bezesporu efektivnější a dravější, v tom druhém rozhoduje již objem kapitálu a schopnost efektivního využívání technologií, osobní vazby a systém regionálního významu.  Je nutné říci, že drobní operátoři dnes tvoří více než 60 procent připojených domácností a toto sousto je až příliš veliké, aby ho bez povšimnutí nechaly kapitálově silné společnosti, které mnohdy nebojují prostředky na které jsme vzniklí – cenou, kvalitou a úrovní zákaznické podpory. Setkáváme se tedy se sekundárními prostředky jakými jsou klientelismus v oblasti tvorby legislativy, korupce na úřadech a tvorba odborného mínění, které míří na slabé místa drobných operátorů, které si již mnozí z nás začínají uvědomovat. Není tedy vyjímkou politika regulátora, která vysloveně míří na likvidaci drobných podnikatelů.

Mezi ně patří nedostatek dostupných kmitočtů a jejich cílené omezování, vysoké administrativní překážky při výstavbě telekomunikační infrastruktury a vysoká míra perzekuce ze strany regulátora.

Tento kompleks nátlaku vytváří v důsledku situaci, kdy i přes maximální snahu o technologický rozvoj a inovační řešení jsou malým operátorům vystavovány na jejich cestě jasně patrné překážky, které je znevýhodňují na trhu telekomunikací a brání jejich dalšímu rozvoji.

Mnozí z nás tomu již začali čelit tím, že započali velmi nákladnou a objemnou výstavbu optických telekomunkačních sítí, které dávají smysl a jsou poměrně jednoznačnou výzvou momentálním technologiím kapitálově silným operátorům, kteří mají vždy v použití inovativních technologií vždy určité časové zpoždění. Jsme však solitéry v otevřené krajině a pokud nezaujmeme skupinovou strategii, čelit výzvám v budoucnu bude velmi složité, ne – li nemožné.

Michal Peterka, předseda rady